Kvalitní young adult

10:00


Young adult knihy jsou vlastně taková literatura pro mládež. Ale slovo mládež je zastaralé a mladí jsou všechno možné, jen ne zastaralí. Takže jsou young adult, mladí dospělí. A knihy pro ně jsou o jiných mladých dospělých. Tato knižní kategorie se vztahuje převážně na romány pro dívky. A obvykle nedosahují výrazných literárních kvalit. Výjimky se ovšem najdou a dnes bude řeč mj. i o nich.









Já i hous.enka se řadíme už jen mezi „adult“ generaci, takže cílová skupina nejsme. Nicméně kvalitní literatura nezná věk, ne? Takže i my občas zabrousíme do vod young adult. A protože je tato literatura nepříliš intelektuálně náročná, ideálně se hodí na léto, kdy na čtení není moc času, četba bývá přerušována nutností jít se zchladit do rybníka nebo dát si vychlazenou desítku. Takže vzhůru do léta na vlnách young adult.

Většina knih, které jsem v tomto žánru četla, jsou prostě nijaké. Neurážely mě, nenadchly mě, jen jsem se pousmála nad uvažováním hlavních postav a po zaklapnutí knihy zapomněla, o čem kniha byla. V horším případě mě čtení nebavilo a přeskakovala jsem odstavce (ano, to já dělám, ale až doteď to bylo tajné, hous.enka to ale ze mě lstí vytáhla, takže už se můžu přiznat i vám, čtenářům).

Mezi šedý průměr patří knihy Alex Flinnové. Snad jen Hvězda ve mně zanechala silnější dojem, protože vysněný idol hlavní hrdinky je gay. Ups, spoiler alert. Stejně nevýrazný dojem ve mne zanechaly i knihy opěvovaného Johna Greena. Hvězdy nám nepřály z nich byla ještě ta nejlepší, ale myslím, že za to může rakovina. Pokud kniha k nezapomenutelnému dojmu potřebuje rakovinu, něco s ní není v pořádku. Ani Selekce Kiery Cassové mě nijak neuchvátila, kromě krásné obálky. Opět žalostně málo na kvalitní knihu.

Pak tu máme dvě knižní série s hrdinkou, která nepobrala moc rozumu. Sookie Stakouseová a Bella Swannová, alias Pravá krev a Stmívání. Tyhle knihy jsou slabší, ale naštěstí i nechtěně vtipné, takže je úplně nezatracuji a dokonce jsem schopná v nich vidět i to kouzlo, které mají pro mladé holky kolem patnácti.

http://hollywoodlife.com/2013/08/18/true-blood-eric-dies-season-finale-recap/
Další jsou knihy, u kterých mi je povědomá obálka či název, a já až z cbdb zjistím, že jsem je četla. Manžel na objednávkuEspressologieZapomněníŽivot jedna báseňNádherné bytostiKečupová mračnaDíra v duši…Podle hodnocení se mi po přečtení líbily, ale co naplat, nepamatuji si proč.


Young adult, které vybočují z řady, mi v paměti ovšem zůstanou. Třeba jen proto, že knihu nenapsala Američanka. Tak třeba série Láska nezná čas je od německé autorky. Děj s cestováním v čase je zajímavý, ale stejně nejvíc jde o šaty (jako v Selekci) a o kluka (jako v jakékoli jiné young adult).

Další mi v paměti zůstala proto, že jsem ji, asi jako jedinou, četla ve vhodném věku. Táta sekáč. Young adult z doby, kdy se tento název nepoužíval. Devadesátá léta a mých sladkých 13 let. Líbila se mi i při druhém čtení v dospělosti, takže je vidět, že už i jako teenager jsem měla dobrý vkus. Na románky Lenky Lanczové si teď dovolím zapomenout. Do kategorie výjimečných patří i kniha Líbali jsme se. Název jak z propagačního plakátu knih young adult. A přitom knihu napsal muž a je o homosexuálním páru. To už tak obvyklé není. Navíc je to i moc dobře napsaná kniha. Kniha, která mi vytvořila oslí můstek ke kategorii „dobrá young adult kniha“.

Dobré knihy tohoto žánru píše Stephanie Perkinsová. Její milostné páry jsou reálné, holka se zamiluje do malého kluka, nebo do kluka, který je až příliš vysoký a tak trochu podivín. Hlavní hrdinové nejsou jak ze žurnálu, snad jen pro jejich zamilované protějšky. Bonusem jsou vtipné dialogy, smysl pro humor se u spisovatelů cení vždy.

O další vtipné knize jsem tu už psala v rámci naší knižní výzvy. Otka – ošklivá tlustá kamarádka má hrdinku, o které věřím, že by mohla existovat. Realističnost je další prvek, který se hodí do knih pro mládež.

Poslední kategorii jsem vytvořila speciálně pro jednu knihu. Knihu, která je pro mě esencí špatné knihy. Skleněný trůn. Pokud si chcete přečíst naše sarkastické komentáře k této přeceňované knize, můžete se mrknout na cbdb. Nic horšího jsem v žánru young adult nečetla. A doufám, že ani číst nebudu.

Tak to jsou asi všechny knihy, které jsem v daném žánru přečetla celé, ty u kterých jsem přeskakovala odstavce, zmizí v propadlišti mé paměti. A je to tak dobře. A co vy? Čtete tento typ literatury? A přiznáte to i někomu jinému? Dám vám malou radu: vždycky svoji četbu jakkoli „nevhodné“ knihy můžete svést na guilty pleasure.

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz