Čtenářská výzva: srpen

8:35


Čtenářská výzva je akce, která nás s hous.enkou každý měsíc zas a znova překvapí nepřipravené. A to pak nastávají závody v čtení. Za srpen (nebo spíše včera) jsme přečetly knihy, kde lidští hrdinové nejsou těmi hlavními. I druhé téma bylo „human free“. Togaf se ujala knihy o kočce, hous.enka doplnila knihou o psovi. Rovnováha zůstává zachována. A po čem konkrétně jsme sáhly a jak jsme byly spokojené? Tak tedy…






Kniha, ve které není hlavním hrdinou člověk

Miroslav Šašek: To je Paříž
Anotace z cbdb (zkrácená): Šaškovy knihy jsou nejen výborným průvodcem po městě, ale představují města taková, jaká jsou: okouzlující i obyčejná, plná slavných památek i drobných momentek všedního dne, a autor nezapomíná ani na děti, hry a atrakce, domácí mazlíčky, typické profese, oslovení… Své knihy tvořil uprostřed míst, o kterých psal.

Miroslav Šašek je malíř a ilustrátor a já mám jeho styl kresby moc ráda. A ráda i cestuji, což je důvod, proč jsem sáhla po jeho druhé knížce o Paříži. Tentokrát je to kreslený průvodce, sem tam s krátkou vysvětlující větou. I na malém textovém prostoru je vidět Šaškův smysl pro detail a humor. Průvodce Paříží je už několik desetiletí starý, takže některé věci byste dnes v Paříži nenašly. Třeba vozy první třídy v metru. A prý i koček ubylo. Takovéto retro pohledy vyvolávají příjemnou nostalgickou náladu a listování knihou To je Paříž je o to víc příjemné. Až se příště budu chystat do Paříže, rozhodně si knihu znovu přečtu a možná si ji i pořídím do své domácí knihovničky.
/togaf/


Philip K. Dick: Blade Runner
Anotace z cbdb: Jeden z nejslavnějších sci-fi románů. Rick Deckard je policejním agentem pověřeným likvidací lidských replikantů, dokonalých reprodukcí člověka, používaných pro práci na kolonizovaných planetách. Schopnost empatie a lásky má údajně odlišovat androida od člověka, znamená proto kritérium při selekci podezřelých. Dickovi se v tomto románu podařilo vykreslit velice temný a přesvědčivý svět technicistní budoucnosti, ve které už téměř neexistují živá zvířata, jen umělá, a aby si člověk koupil živé zvířátko, musí si vydělat hodně peněz – třeba likvidací replikantů.

Hned po přečtení Blade runnera mi bylo jasné, že TOHLE musí být moje kniha na srpnovou výzvu. Byl Rick Deckard člověk? Já si myslím, že ne. Prostě ho stvořili, aby zabíjel další replikanty. A protože to v románu nebylo vysvětlené, já ho jako androida vidím. Jako sympatického androida, který by neublížil mouše (natož pavoukovi – tu scénu s kleštičkami na nehty budu ještě hooodně dlouho vidět před očima), ale přesto své povinnosti plní na jedničku.
Jeho postava mě bavila od začátku do konce. Bavila mě i víc než druhá postava speciála, na jehož jméno si teď honem nevzpomínám. Rick je sympaťák a snaží se být spravedlivý. Což ve světě plném androidů ale moc nejde, jak se později ukáže.
Omlouvám se, jestli byl tohle pro vás spoiler. Taky mě nemusíte brát vážně. Víte totiž, jak to mám s pochopením metafor, že jo.
/hous.enka/




Kniha o kočce...

Garfield – Ve velkém
Anotace z cbdb: 0. kniha v sérii Garfield. Průvodce po počátcích kočičí filozofie, aneb jak to vlastně všechno začalo... Zabarikádujte ledničku, zavřete sušenky do sejfu, povolejte na ochranu svého psa lidovou milici - přichází Garfield! Arogantní, agresivní, sobecký, sadistický, líný, nenažraný, cynický a filozofický kocour se značně zkresleným pohledem na osobní vlastnictví. Nultá kniha sebraných Garfieldových stripů z období od 19.6.1978 do 21.1.1979!

Garfield je notoricky známý zrzavý kocour, ale popravdě jsem o něm věděla jen dvě věci: Má rád lasagne a nemá rád pondělí. Shodnu se s tímto kocourem na 50 %, takže to chtělo zjistit o Garfieldovi víc, abych se rozhodla, jestli jsme teda kamarádi nebo ne. Přečetla jsem si jeho „nultou knihu“, jak je soubor stripů Garfield Ve velkém označován. A můžu s klidným srdcem říci, že ano, s Garfieldem jsme kamarádi. Jeho černý humor je mi blízký, znechucené pohledy na příliš nadšeného psa vrhám úplně stejně a lenost je moje hlavní charakterová vlastnost. Takže pokud to máte stejně, prohlídněte si pár stripů s tímto slavným kocourem, zklamaní nebudete a ještě se pobavíte.
/togaf/

... a psovi (kočce a králíkovi)
Grant Morrison: MY3
Anotace z cbdb (zkráceno): Hluboko v tajné výzkumné základně letectva Spojených států probíhá kybernetická revoluce. Vědci z projektu MEMY tady z pokusných domácích zvířat stvořili novou třídu kyborgů – bytosti z masa a kovu, navržené k tomu, aby ovládly bitevní pole zítřka. Triumfálním výsledkem projektu je trojice prototypů s kódovým označením MY3 – z nichž každý je sestrojen a vytrénován ke specifické roli v rámci týmu.
V jejich obávaných mechanických schránkách nicméně dýchají tři ztracená zvířátka, mezi jejichž posílené vlastnosti spadá i pud sebezáchovy – instinkt, který se umí projevit mnohem silněji, než by si vědci dokázali představit. Tváří v tvář likvidaci MY3 uprchnou – do hrozivého a matoucího světa venku, kde se z nich stává stejná hrozba jako z těch, kdo je pronásledují. V nelítostném honu drží MY3 na nohou spojená palebná síla pěchotního pluku – a nejasné, hřejivé vědomí toho, že chtějí jít „dom“.
Kde berou vědci zvířátka k pokusům? Chovají je v klecích a štěňata neúprosně tahají od jejich matek? Ale kdeže. Tady se neštítí ničeho, takže pokusné králíky (v jednom případě doslova) kradou dětem přímo ze zahrad a malé děti pak vypisují smutné inzeráty, kde své mazlíčky hledají.
Komiks MY3 je velmi temný a velmi krvavý. Vlastně mám pocit, že jsem takovou drsárnu dlouho nečetla - a to nejen v kresleném komiksovém světě. Zároveň je v tomhle komiksu  poměrně jasně definovaná dějová linka (revolta robotizovaných zvířat) proti vědcům a touha zvířat vrátit se domů.
Zajímavě pojatý je i jazyk zvířat. Nevyjadřují se totiž ve složitých souvětích, ale spíš jen jednotlivá slova vyštěkávají/vymňoukávají/tu věc, co dělají králíci. Někdy není úplně zřetelné, co chce které zvíře říct, ale tak to nevíte ani v reálném světě, takže to zas takový problém není.
Musím říct, že si mě MY3 právě svým stylem získali. Jejich týmu jsem do poslední stránky držela palce.
/hous.enka/





Shrnutí naší čtenářské výzvy:

1. Kniha přečtená za jediný den





















2. Kniha, která byla vydaná v roce, kdy jsem se narodil/a















 












3. Kniha básní










4. Kniha – drama










5. Kniha od autora mladšího 30 let











6. Kniha z 19. století












7. Kniha, která je nominovaná na významnou literární cenu











8. Autobiografie/životopis











9. Kreslená kniha






















10. Kniha s barvou v názvu


























11. Kniha psaná jako deník
























12. Kniha v dopisech



























13. Kniha s vánoční tematikou












14. Knížka od mistra žánru

 













15. Kniha, jejímž hlavní hrdinou není člověk
16. Kniha o psovi/kočce
17. Kniha, která se neodehrává v tomto světě
18. Kniha, podle které byl natočen film
19. Knížka od autora, kterého osobně znám/mám od něj autogram
20. Přečíst knihu v jiném jazyce než v češtině
21. Dočíst knihu, kterou jsem odložila jako nedočtenou
22. Kniha, kterou mi doporučila togaf/hous.enka
23. Kniha, kterou napsal autor, který má křestní jméno jako já
24. Kniha, která má reklamu na plakátech v metru, v autobusech nebo v časopisech
+ bonusová 25. Kniha maďarského autora/o Maďarsku

You Might Also Like

0 Comments

Popular Posts

Zdroj obrázků a fotek

Veškeré obrázky a fotografie na tomto blogu jsou buď naše vlastní, nebo z následujících zdrojů: www.pixabay.com, www.cbdb.cz